Egzamin na instruktora

egzamin instruktor prawo jazdy

Dla przypomnienia – warunki rozpoczęcia kursu na instruktora:

  • prawo jazdy min. 3 lata na daną kategorię
  • orzeczenie lekarskie
  • orzeczenie psychologa transportu o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu
  • niekaralność wobec przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym
  • min. średnie wykształcenie

Kiedy już przebrniemy przez mordercze wykłady z metodyki nauczania, egzamin wewnętrzny i praktyki, czeka nas…

Bitwa pod WORD Kielce

W poniższym tekście wyjaśniam krok po kroku jak wygląda egzamin na instruktora nauki jazdy w Kielcach.

Egzamin odbywa się w Kieleckim WORD. Kosztuje on 220zł za kategorię. W przypadku powtarzania egzaminu teoretycznego 80zł, bo praktycznego nie wykorzystaliśmy (bo do niego nie przystąpiliśmy przykładowo zawalając testy). Jedna grupa kandydatów liczy około 40 osób. Podobnie jak ten na prawo jazdy, składa się z dwóch części – teoretycznej i praktycznej.

Egzamin teoretyczny:


Testy:

Pierwszym zadaniem z teorii są testy składające się z 25 pytań. Testy są wielokrotnego wyboru, po trzy odpowiedzi na każde pytanie. Po usadowieniu się w ławce losujemy trzy zestawy – 10 pytań z ruchu drogowego + 10 pytań z ruchu drogowego mieszane z metodyką i psychologią + 5 pytań specjalistycznych na daną kategorię. Jeżeli ktoś zdaje na kilka kategorii to losuje odpowiednio kolejne zestawy do każdej kategorii. Można popełnić dwa błędy w 20 pytaniach podstawowych i jeden w 5 specjalistycznych. Nie znaczy to, że możemy 1 tu, i 2 tu, bądź 3 w podstawie i żadnego w tych na kategorię – dwa podstawia, jeden w dodatkowych. Zaliczenie testów oznacza, że przy ewentualnym kolejnym podejściu już ich nie powtarzamy.

Podstawowe pytania są takie jak na egzaminie na prawo jazdy. Specjalistyczne obejmują zagadnienia z przepisów i zasad szkolenia i bywają dość szczegółowe. Jednak pytania ‚perełki’ to te z metodyki i psychologii. Im mniej ich trafimy tym lepiej. Wszystkie pytania trzeba czytać uważnie i nie ma co rozwiązywać ‚na szybko’ bo bardzo często są skonstruowane podchwytliwie, przez co przeoczenie jednego wyrazu kompletnie zmienia sens odpowiedzi lub pytania. Z resztą czasem po trzykrotnym przeczytaniu pytania i wszystkich odpowiedzi nadal nie wiadomo właściwie ‚co autor miał na myśli’.. Pytania z psychologii podobnież układane są z książki niejakiego Wincentego Okonia, jednak konkretnie nie mam pojęcia z jakiej, zwłaszcza, że owy jegomość napisał kilkadziesiąt pozycji i większość na temat pedagogiki.

Po oddaniu wypełnionych testów wychodzimy z sali i czekamy na wyrok. Ten następuję po prawie godzinnym oczekiwaniu. Wracamy na salę i pan z komisji wyczytuje osoby, które testu nie zaliczyły, podając przy tym ile błędów dany osobnik popełnił w jednej i drugiej części. W prawdzie dowiadujemy się, w których pytaniach (numery) zrobiliśmy błędy, ale nie możemy zobaczyć zestawów. A raczej nikt wtedy już nie pamięta, które pytanie było które. Wyczytane osoby mogą wracać do domu, reszta zostaje i czeka aż druga grupa powtórzy tą samą historię.

Prezentacja:

Kiedy już wszyscy przejdą sito testów, zwykle jest to około 1/5 kandydatów, rozdawane są tematy do prezentacji. A dokładniej – po raz kolejny są losowane przez zdających. Tematy dotyczą dotyczą konkretnych zagadnień typu ‚opisz sygnalizację świetlną S3 i wskaż czym różni się od S2.’ to z tych prostszych. Może też to być polecenie opisania zasad ruchu na skrzyżowaniach z wyspą centralną, wyprzedzanie, dokumenty kierowcy, do czego uprawniają dane kategorie itd itp.

Po otrzymaniu tematu mamy około 20-30 minut na przygotowanie się do owej prezentacji. Możemy przypomnieć sobie temat lub rozpisać punkty ‚przemówienia’ na kartce, z której potem będziemy mogli korzystać. Po tym czasie wchodzą pierwsze osoby, pojedynczo. Na dobrą sprawę, jeżeli się gdzieś schowamy żeby iść na końcu to mamy z godzinę na przygotowania, także jeżeli mamy ze sobą materiały to nie ma czego się bać. Zwłaszcza, że prezentacja jest traktowana raczej.. lekko.
Nasza mównica znajduje się pod tablicą (z której możemy korzystać, również z tablic ze znakami, skrzyżowaniami), przed nami siedzi trójka egzaminatorów. Pierwszy dłubie w nosie, drugi coś tam sobie pisze, trzeci ewentualnie jest nami zainteresowany. Zaczynami więc ‚nawijać’. Ważne jest, żeby dobrze wejść w temat, to znaczy – lać wodę, ale pewnie, konkretnie, fachowym językiem. Mówimy normalnie co wiemy na temat, nie recytujemy konspektu ‚tematem instruktażu wstępnego jest…’. Jeżeli egzaminator zobaczy (usłyszy), że jesteśmy przygotowani to po minucie nam przerwie i zada jakieś konkretne pytanie odnośnie tematu. Jeżeli odpowiemy dobrze to ‚dziękujemy, zapraszamy dalej’. W razie pomyłki zwykle możemy liczyć na ‚czy jest pan/pani pewny/a’. I wtedy trzeba się na prawdę zastanowić czy jesteśmy, bo to może być koniec prezentacji z wynikiem negatywnym.

Zaliczenie prezentacji oznacza zaliczenie części teoretycznej i możliwość przystąpienia do części praktycznej..

Egzamin praktyczny:

Wychodzimy na dwór do ‚poczekalni’ i czekamy na egzaminatorów. Ci podjeżdżają kolejno wywołując kandydatów, po czym zawożą ich na plac gdzie rozpoczyna się sprawdzian.

Obsługa i przygotowanie się do jazdy:

Obsługa polega na wskazaniu pod maską wlewu oleju, zbiorników płynów: hamulcowego, chłodniczego, do spryskiwacza i wskaźnika prętowego. No właśnie wskaźnik prętowy do pomiaru poziomu oleju silnikowego, nie ‚wskaźnik’ ani ‚miarka’ ani ‚to takie coś wystające’. Fachowy język jest istotny, nie lekceważymy egzaminatora. Czasem to aż śmieszne ale egzaminatorzy są mniej i bardziej drobiazgowi, albo miewają ‚zły dzień’. Na moim egzaminie jedna osoba nie zdała ponoć o to, że ‚podniosła maskę’, zamiast ‚otworzyć pokrywę silnika’.. Wskazujemy i mówimy co to jest, gdzie i jak się sprawdza poziom. Egzaminator pyta nas czy wszystko, zastanawiamy się czy o czymś nie zapomnieliśmy i mówimy, że wszystko. Jak o czymś zapomnieliśmy to do zobaczenia następnym razem. I tak również po światłach i przygotowaniu.

Następnie sprawdzamy światła. Mówimy jakie, włączamy, idziemy pokazać, wyłączamy. I tak wszystkie po kolei. O sprawdzenie światła cofania i hamowania prosimy egzaminatora.

Wsiadamy do Micry i przygotowujemy się do jazdy:
– ustawiamy siedzenie, zagłówek, lusterka (nie ważne, że może nie potrzebujemy, musimy pokazać lub powiedzieć, że o tym pamiętamy)
– zapinamy pasy
– sprawdzamy czy drzwi domknięte
– oglądamy się wokoło czy aby nikogo nie potrącimy itd. (nie ważne, że jesteśmy sami na całym placu), czasem trzeba ten fakt zakomunikować egzaminatorowi

Więcej na temat obsługi z perspektywy normalnego egzaminu tutaj.

Jazda po pasie ruchu – łuk:

Jesteśmy już przygotowani (jak nigdy) więc ruszamy. Światła nie są brane pod uwagę przy ocenie wykonania tego zadania. Nie ma co szarżować i się popisywać. Jedziemy spokojnie. Cofając musimy patrzeć przez tylną szybę, na lusterka możemy zerkać. Nie wolno jechać tylko i wyłącznie ‚po lusterkach’.

Omówienie tej części egzaminu i ‚sposobu’ na łuk tutaj.

Ruszanie na wzniesieniu:

Po przejechaniu łuku jedziemy za instruktorem we wskazane miejsce na wzniesieniu. Wzniesienie jest to takie, że go prawie nie ma więc bez problemu każdy ruszy. W razie czego jest druga szansa. Przed wykonaniem zadania egzaminator pyta jakie są warunki jego zaliczenia i musimy odpowiedzieć. Chodzi o to, że nie może zgasnąć silnik ani samochód nie może stoczyć się więcej niż 20cm.

No i to tyle. Otrzymujemy wynik pozytywny. I wracamy po następnego kandydata. A sami udajemy się do domu, w blasku zachodzącego słońca. ;)

PS. Co do zachodzącego słońca, to dobrze jest uzbroić się w jakieś kanapki i napoje, bo egzamin może trwać od rana do wieczora.

© Michał Hozer
zapraszam na kurs
i jazdy dodatkowe

Jeżeli coś napisałem nie tak, lub o czymś zapomniałem, lub macie jakieś pytania to proszę pisać – najlepiej tutaj w komentarzach.

Więcej można poczytać w temacie poświęconym egzaminowi. Znajdziecie tam też wypowiedzi innych uczestników egzaminu. Możesz też dowiedzieć się jak wyglądają kursy w danych szkołach. O ile nowi/przyszli instruktorzy będą tak mili i się swoimi opiniami podzielą.

  • Anonim

    Witam.Jak po egzaminie 22.06 br? Podzielcie sie spostrzezeniami.Jak wyglada po nowemu pytania. Z góry dzieki

  • http://wp Kamil

    Witam, miałem niewątpliwą przyjemność zdawać nowy egzamin w Kielcach.
    Podobnie jak większość przystępujących do tego egzaminu zakończyłem go już na I etapie ( na 30 osób testy zdały tylko 3 osoby)
    Test składał się z 20 pytań (wielokrotnego wyboru A,B,C). Każdy losował dla siebie test. Z tego co mi wiadomo jest 40 zestawów, ja wylosowałem numer 7.
    Pytania były punktowane w skali od 1 do 3. Maksimum punktów jakie można było zdobyć to 40, żeby zdać trzeba było uzbierać 34 punkty.
    Początkowo myślałem, że wylosowałem kiepski zestaw, ale po wyjściu z sali egzaminacyjnej i wymianie pomiędzy sobą pierwszych spostrzeżeń okazało się, że każdy miał pytania z podobnego zakresu. Wydawało mi się, że jestem dobrze przygotowany, ale zakres i przede wszystkim ilość pytań z metodyki i psychologii porostu mnie przeraził. Na 20 pytań aż 9 była związana właśnie z tymi przedmiotami. Podobnie jak inni czułem się jak bym zdawał egzamin na pedagogikę, a nie na instruktora nauki jazdy. Kilka pytań około 4 dotyczyła tak naprawdę nie wiadomo czego np: ile osób ginie w Polsce na przejściach dla pieszych? Gdzie częściej dochodzi do wypadków drogowych na obszarze zabudowanym czy po za nim? Co to jest siła bezwładności? Może jedno albo dwa pytania dotyczyły nowego rozporządzenia 1026, ze 2 ustawy o kierujących pojazdami i tak naprawdę około tylko 4 pytań dotyczyła ściśle przepisów ruchu drogowego.
    Podczas przygotowywania się do egzaminu nastawiony byłem na zmiany jakie nastąpiły w przepisach ruchu drogowego oraz na nowe rozporządzenia, które po 19 stycznia weszły w życie. Owszem przygotowywałem się również z metodyki i psychologii, ale materiały jakie dostałem podczas kursu nie obejmowały zakresu tych pytań. W związku z tym nie bardzo wiem z czego się mam się teraz uczyć.

    DLATEGO MAM OGROMNĄ PROŚBĘ DO TYCH 3 OSÓB, KTÓRE ZDAŁY EGZAMIN, ŻEBY PODESŁALI MI ZAKRES MATERIAŁÓW Z METODYKI I PSYCHOLOGII Z KTÓRYCH PRZYGOTOWYWALI SIĘ DO NOWEGO EGZAMINU NA MÓJ ADRES MEILOWY kielek250486@wp.pl

    Poniżej zamieszczam pytania, które udało mi się zapamiętać (nie które z nich mogą być troszkę zniekształcone, ale chociaż będziecie mieli jakiś pogląd)

    Prośba do wszystkich osób, które zdawały egzamin, żeby również zamieścili pytania jakie mieli w swoim teście, dzięki temu będzie nam łatwiej zdać kolejny egzamin.
    Ponieważ pytania na egzaminie dla instruktorów nauki jazdy nie ustalają już sobie WORD-y, ale ustaliła je Warszawa i obowiązują we wszystkich WORD-ach w całej Polsce.

    1. Znak A 11 Z tabliczką T2 (500m)
    a) uprzedza o koleinach na wskazanym odcinku drogi
    b) nakazuje zachować szczególną ostrożność
    c) informuję o poprzecznej nierówności drogi,która
    występuje na odcinku wskazanym na tabliczce na drodze
    o dopuszczalnej prędkości maksymalnej 80km/h

    2. Jakie są odruchy kierowcy
    a) różne
    b) warunkowe
    c) bezwarunkowe

    3. Co to jest Andragogika
    a) Pedagogika dorosłych
    b) Jedna z gałęzi pedagogiki, zajmująca się na nauką
    osób dorosłych
    c)Jedna z gałęzi pedagogiki zajmująca się zajmuje się
    procesami kształcenia, wychowania, samokształcenia i
    samowychowania ludzi dorosłych

    4. Jakie urządzenia na drodze spowalniają ruch
    a) wysepki
    b) podwyższone jezdnie
    c) mini ronda

    5. Kiedy wydaje się kartę przeprowadzonych zajęć
    a)przed rozpoczęciem zajęć teoretycznych
    b)przed rozpoczęciem zajęć praktycznych
    c)przed rozpoczęciem zajęć praktycznych – jeżeli szkolenie
    dotyczy tylko zajęć praktycznych

    6. Stopień uwagi mierzy się za pomocą
    a) czasu potrzebnego do wykonania danego zadania
    b) zmęczenia osoby poddawanej takiemu pomiarowi
    c) ilości popełnionych błędów

    7. Co powinien zrobić instruktor podczas instruktażu wstępnego

    a) pokazać prawidłowe wykonanie ćwiczenia
    b) podać temat zajęć
    c) podać/przypomnieć zakres wiadomości niezbędnych do przeprowadzenia zajęć

    8. Czy siła bezwładności ma wpływ na przedmioty znajdujace się w pojeździe

    a) tak, podczas gwałtownego hamowania i zderzenia z przeszkodą lub innym pojazdem.
    b) tak, niezabezpieczony pies podczas zderzenia może wywołać urazy osób znajdujących się w pojeździe
    c) nie, wystarczy zabezpieczyć psa.

    9. pojazd nauki jazdy powinien być oznakowany

    a) tablica 40×40 niebieski tło i biała litera L
    b) tablica 40×40 niebieski tło i biała litera L ustawiona prostopadle do osi jezdni
    c) tablica 30×30 niebieskie tło i biała litera L

    10 Kiedy można używać tylnych świateł przeciwmgłowych

    a) zawsze podczas zmniejszonej przejrzystości powietrza
    b) kiedy przejrzystość powietrza ogranicza widoczność do 50 m.
    c) od zmierzchu do świtu

    11. Prawo jazdy nie może być wydane osobie

    a) u której stwierdzono aktywną formę uzależnienia od alkoholu
    b) w stosunku do której został orzeczony prawomocnym wyrokiem zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych
    c) Nie posiada orzeczenia lekarza o braku przeciwskazań do kierowania pojazdami

    12. Nauczanie to
    a) planowa praca nauczyciela z uczniem zmierzająca do osiągnięcia zamierzonych celów
    b) przyswajanie wiedzy
    c) przyswajanie wiedzy w nieuporządkowany sposób

    13. Zwiększenie uwagi powinno nastąpić
    a) w ruchu miejskim
    b) w ruchu poza obszarem zabudowanym
    c) Podczas hamowania w równym stopniu do oceny sytuacji przed i za pojazdem.

    14. Osoba posiadająca prawo jazdy kategorii B1 uprawnia ją do kierowania pojazdem
    a)motorowerem
    b) każdym pojazdem samochodowym o DMC do 3,5 t
    c) czterokołowym pojazdem samochodowym o MŁ do 550 kg oprócz motocykla

    • Piotr Poznań

      Witam 27.07 mam egzamin i z tego co widzę muszę zmienić koncepcje swojego przygotowywania się do egzaminu. W czerwcu był egzamin w WROD Poznań i z tego co wiem wszyscy polegli na testach. TO jest naprawdę jakaś masakra. Ponieważ w Poznaniu wszyscy oblali tutejszy Urząd Wojewódzki opublikował książki z jakich należy się przygotowywać do egzaminu. Ponad 30 pozycji w tym oczywiście wszystkie ustawy. Może to coś pomoże. A mi nie pozostaje nic innego jak wkuwać psychologie i metodykę, która jest niezwykle „pasjonująca”

      • http://wp Kamil

        Piotrze masz może listę tych książek, albo link do ich wykazu ?

  • Anonim

    Nie mogę się nigdzie doszukać nawet w rozporządzeniu. Mam zdaną teorię w styczniu i przez własną głupotę 2 razy oblany egzamin praktyczny. Czy wg nowego prawa muszę robić kurs doszkolający i od nowa zdawać teorię czy mogę zdawać znowu praktykę? Jest też teraz coś takiego jak instruktor wykładowca. Mogę się o niego starać czy przepadło wszystko? Może ktoś ma taką wiedzę bo muszę podjąć decyzję czy się jeszcze łudzić.

    • http://wp Kamil

      Na naszym egzaminie w Kielcach była osoba, która zaliczyła teorię i prezentację jeszcze przed zmianą przepisów, ale miała nie zaliczoną część praktyczną, kiedy my pisaliśmy testy on był na zewnątrz i czekał, aż my skończymy. Po ogłoszeniu wyników został poproszony i przystąpił tylko do egzaminu praktycznego. Więc jak masz teorię zaliczoną to nikt Ci już tego nie zabierze (szczęściarz) i nie ma już tego głupiego kursu doszkalającego do którego trzeba było przystąpić po drugim nieudanym podejściu, teraz zdajesz, aż do bólu :)co do instruktora wykładowcy to Ci nie pomogę bo w tym temacie się nie orientuję.

  • aza

    Witam,

    Ja uczestniczyłem w egzaminie w Kielcach w dniu 10.08.2013. Reguła przebiegu egzaminu była taka sama jak opisana powyżej przez Kamila. Wylosowałem zestaw nr 19. Powtórzyło mi się 7 pytań z 14 napisanych powyżej przez Kamila. Udało mi się także kilka dodatkowych pytań zapamiętać (oczywiście starałem się zachować sens pytań jednakże mogą się one różnić nieznacznie do oryginału):

    1. Czy można holować samochód z przyczepą lekką
    a) tak
    b) tak – ale prędkość dozwolona to 20km/h
    c) nie

    2. Co jest miarą bezpieczeństwa na drogach
    a) ilość wypadków
    b) ilość rannych
    c) ilość zabitych

    3. Czy podczas długiej jazdy samochodem czas reakcji kierowcy:
    a) zwiększa się
    b) nie zmienia się
    c) zmniejsza się

    4. W co powinien być wyposażony samochód nauki jazdy
    a) podgrzewaną tylną szybę
    b) powinien być dłuższy niż 3,5m
    c) powinien posiadać poduszkę powietrzną dla kierowcy

    5. Włączanie się do ruchu następuje przy wjeżdżaniu
    a) na drogę z nieruchomości
    b) ?
    c) na drogę z pola

    6. Nauczanie to
    a) ?
    b) ?
    c) ?

    W ostatnim pytaniu nie pamiętam niestety odpowiedzi ale wiem, że to nie było trudne pytanie i była jedna prawidłowa odpowiedź.

    Jak widać pytania powtarzają się w różnych zestawach więc zebranie je do „kupy” może pomóc w lepszym przygotowaniu się do następnego terminu :-)

  • http://wp Kamil

    Witam wszystkich ponownie.
    Udało mi się w końcu zdać egzamin na instruktora nauki jazdy (za drugim razem, Kielce 13.10.2013)
    Muszę przyznać, że szczególnie się nie przygotowywałem do tego egzaminu, a co ciekawe udało mi się zdobyć, aż 39 punktów na 40 możliwych.
    Jak już pisałem wcześniej przy moim pierwszym podejściu, byłem naprawdę dobrze przygotowany z ustawy prawo o ruchu drogowym, rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów, rozporządzenia 1019 i 995 oraz ustawy o kierujących pojazdami, a mimo to zdobyłem tylko 27 punktów.
    Głównym powodem mojego niepowodzenia było słabe przygotowanie z zakresy metodyki i psychologii.

    Podchodząc drugi raz do egzaminu nie maiłem za wiele czasu na przygotowanie, więc skupiłem się tylko metodyce i psychologii, a pozostałe źródła przeczytałem tylko raz. Jak widać taka strategia się opłaciła.

    Poniżej przedstawiam kilka pytań, zapamiętałem głównie te, które sprawiły mi problem, błąd popełniłem tylko w pierwszym pytaniu na egzaminie zaznaczyłem odpowiedź A i B natomiast powinienem zaznaczyć tylko A

    1. Podczas zatrzymania wynikającego z przepisów lub warunków ruchu drogowego, kierujący pojazdem powinien używać

    a) Świateł do jazdy dziennej
    b) Świateł mijania i pozycyjnych
    c) Świateł postojowych

    2. Kiedy należy zredukować bieg? (praw. odpow. to B i C)

    a) przy maksymalnych obrotach silnika
    b) podczas zmian w ukształtowaniu terenu
    c) przy każdym zmniejszeniu prędkości

    3. Kiedy należy sprawdzić wyposażenie samochodu trójkąt, gaśnica, apteczka? (praw. odpow. B)

    a) raz w tygodniu
    b) przed każdym wyruszeniem w dalszą podróż
    c) nie ma takiego obowiązku

    Te pytania udało mi się zapamiętać najbardziej szczegółowo, oprócz nich pamiętam jeszcze kilka innych, ale nie ze wszystkimi możliwymi odpowiedziami.

    1. Co to jest dydaktyka?

    2. Po zakończeniu działalności ośrodka szkolenia kierowców, wszelkie dokumenty z nim związane należy przekazać do? STAROSTWA.

    3. Czy podczas ubiegania się o prawo jazdy kategorii B1 kursant powinien posiadać zgodę rodziców lub prawnych opiekunów? TAK

    4. Jakimi pojazdami może poruszać się osoba posiadające prawo jazdy kategorii B1

    5. Jakie są rodzaje odruchów? WARUNKOWE I BEZWARUNKOWE.

    6. Jak dzielimy potrzeby?

    Po ogłoszeniu wyników zacząłem się stresować ponieważ jak pisałem nie czułem się zbyt dobrze przygotowany.

    Temat, który wylosowałem do prezentacji brzmiał ,, Ogólne warunki użytkowania pojazdów”
    Nie miałem bladego pojęcia z czego mam się przygotować.
    Doszedłem do wniosku, że sposób użytkowania pojazdu zależy od tego jak został zarejestrowany, wiec zacząłem pisać o rodzajach pojazdów, co to jest pojazd samochodowy, silnikowy, osobowy itd. na szczęście podczas pisania konspektu, ktoś mi podpowiedział, że źle zrozumiałem temat i powinienem napisać o warunkach dopuszczenia pojazdów do ruchu drogowego czyli nic innego jak przeglądy techniczne. Szczęśliwie udało mi się zdążyć i trafnie zaprezentowałem temat przed komisją. Po prezentacji członkowie komisji zadali mi po pytaniu dotyczącym wylosowanego tematu, po czy zaprosili mnie do trzeciego etapu.
    W tej części egzaminu (praktyczny) wylosowałem 2 zadania.

    1. Przygotowanie się do jazdy oraz sprawdzenie podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

    2. przejazd przez skrzyżowanie na którym ruch odbywa się wokół wyspy.

    Wyszedłem na plac z egzaminatorem i jeszcze jednym kandydatem na instruktora ponieważ wylosowaliśmy ten sam zestaw zadań.

    Przy pierwszym zadaniu jeden z nas opowiadał i pokazywał sprawdzanie poszczególnych elementów (trzeba pokazać wszystkie i nie tylko opowiadać, ale również wyjść z pojazdu i np. wskazać , które światła powinny się zapalić) jak światła, poziom oleju, płynu chłodniczego, ustawienie fotela lusterek zapięcie pasa itd. wszystkie te punkty, które, są w pierwszym zadaniu egzaminacyjnym na kierowce kat. B, a zadaniem drugiego kandydata była kontrola nad tym co mówi kolega i wytykanie błędu jeśli on taki popełni, a potem zamiana ról.

    Po zaliczeniu tego zadania przeszliśmy do kolejnego czyli przejazd przez rondo.

    Zasada taka sama, jeden z nas prowadził, drugi siedział z tyły i miał oceniać tego który prowadził samochód a egzaminator siedział na fotelu pasażera.
    Ważne jest, aby opowiadać to co się robi, tak jakby się rozmawiało z kursantem tylko, że robi się to z fotela kierowcy, a nie pasażera.
    I opowiadamy: przed zbliżeniem się do skrzyżowania należy ustalić pierwszeństwo przejazdu. Jeżeli zamierzamy zmienić kierunek jazdy należy to wcześniej przed skrzyżowaniem zasygnalizować włączeniem kierunkowskazu. Jeżeli na rondzie nie znajduje się żaden pojazd to możemy wjechać na to skrzyżowanie, kiedy opuszczamy rondo należy to również zasygnalizować kierunkowskazem w tym i w tym miejscu itd.

    W moim przypadku egzamin zakończył się sukcesem, czego wam też życzę, ja na szczęście mam to już z głowy :)

    Powodzenia.

  • Anitka

    Witam jakie ustawy, rozporządzenia trzeba znać na egzamin państwowy na instruktora nauki jazdy?

  • 2pm4

    Czy wzniesienie można przejechać na piskach opon ?

  • http://karykowska Pamela

    Witam, czy ktos posiada materiały na egzamin kat B, albo czy jest tu ktoś kto podchodzi do egzaminu 5.07.2014 we wrocławiu ? Pozdrawiam

  • http://Website Wiola

    Witam proszę o przedstawienie spisu aktualnych ustaw na egzamin instruktora nauki jazdy kat. B.

  • kurator

    odpowiedź światła do jazdy dziennej prawidłowa wierutna bzdura pojazd nie musi być w nie wyposażony więc ta odpowiedź nie ma żadnej podstawy prawnej

  • adam

    Potrzebuje realne materiały na egzamin instruktora nauki jazdy kat B.

    Zapraszam do kontaktu kava555555@wp.pl

  • Master

    Witam. Ktoś może podrzucić informację na temat tego jak wyglądał egzamin na instruktora nauki jazdy w 2016 r. (chodzi mi tutaj bardziej o pytania z pierwszej części egzaminu) ??? z góry serdecznie dziękuję. :)

  • Piotr

    Witam, potrzebuję pytania na egzamin. Czy ktoś jest mi w stanie pomóc? Proszę o kontakt pm-trade24@wp.pl.
    Pozdrawiam